Dlaczego w diecie powinny występować różne źródła białka

Protein sources. Meat, fish, eggs, cheese, milk, nuts, greens oil beans and lentils Top view on dark stone table

Białko to niezastąpiony składnik każdej zbilansowanej diety, wszyscy musimy je spożywać, żeby prawidłowo funkcjonować. Ten makroelement znajdziemy w wielu różnych rodzajach pożywienia, zalecane jest aby pozyskiwać go z różnych źródeł. Jeśli chcesz dowiedzieć się dlaczego, czytaj dalej!

Różnice między źródłami białka roślinnego a zwierzęcego

Ze względu na źródło pochodzenia, możemy wyróżnić białko roślinne i zwierzęce. To pierwsze znajdziemy np. w soi, grochu czy ciecierzycy, a drugie w mięsie i nabiale. Ich budowa, a co za tym idzie przyswajalność różnią się. Dodatkowo produkty zwierzęce i roślinne mają odmienne właściwości.

Wartość biologiczna białka, czyli zdolność organizmu do wykorzystania i przyswojenia aminokwasów, jest zazwyczaj wyższa w białku zwierzęcym niż roślinnym1. Źródła białka zwierzęcego są bogate w składniki odżywcze, takie jak żelazo, cynk, wapń, witaminy B12 i D, jednak w wielu z nich znajdują się tłuszcze nasycone. Z kolei sporo produktów roślinnych zawiera spore ilości błonnika, witamin z grupy B, magnezu i innych składników odżywczych³.

Zalety spożywania białka z różnych źródeł

W zbilansowanej diecie warto pozyskiwać białko z różnorodnych źródeł, aby zapewnić organizmowi pełen zakres niezbędnych aminokwasów i składników odżywczych. Zalety dywersyfikowania pożywienia to:

Kompletność aminokwasowa – istnieje około 20 różnych aminokwasów, których organizm potrzebuje, ale niektóre z nich muszą być dostarczane z pożywieniem, ponieważ nie są przez nas wytwarzane2.

Białko zwierzęce jest uważane za “kompletne”, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy w optymalnych proporcjach. Jeśli nie jemy produktów odzwierzęcych powinniśmy dywersyfikować źródła białka roślinnego, aby uzyskać pełen zestaw aminokwasów.

Różnorodność składników odżywczych – poszczególne źródła białka różnią się także substancjami, które dostarczają. Mięso, ryby, jaja i produkty mleczne są często bogate w witaminy takie jak B12 i D oraz minerały (takie jak żelazo, cynk i wapń). Z drugiej strony, roślinne źródła białka, takie jak np. fasola, soczewica i orzechy, są bogate w błonnik, witaminy z grupy B, żelazo i inne minerały³.

Unikanie nadmiaru potencjalnie niekorzystnych składników – niektóre źródła białka zwierzęcego takie jak czerwone mięso3 mogą negatywnie wpływać na zdrowie. Nie powinniśmy wybierać ich zbyt często, zamiast tego możemy je zastąpić np. fasolą czy innymi roślinami strączkowymi, dzięki temu nasza dieta będzie bardziej zrównoważona.

Serek Danio – ile gram białka dostarcza?

W serkach homogenizowanych Danio minimum 20% energii jest dostarczanych z protein. Oznacza to, że jeśli kupujemy produkt o wadze 140 g, to znajdziemy w nim co najmniej 28 g białka. Danio to bogate źródło białka.

 

  1. [vita-medica.pl], Białko – roślinne czy zwierzęce?, https://vita-medica.pl/bialko-roslinne-czy-zwierzece/, opublikowano 15.11.2022, dostęp 29.05.2023
  2. M.Szpetnar, 2014. Aminokwasy, peptydy, białka. W Chemia organizmów żywych. Radom: Radomskie Towarzystwo Naukowe, pp.96-115.
  3. [ncez.pzh.gov.pl], prof. dr hab. n. med. L. Kłosiewicz-Latoszek, Czy mięso czerwone jest zdrowe?, https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/czy-mieso-czerwone-jest-zdrowe/, dostęp 30.06.2023

Reklama #Danio

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni artykuł

Co można robić z dziećmi nad morzem w czasie niepogody?

Powiązane artykuły